حقوق مسافر-پروازهای بین المللی

helping-passenger

حقوق مسافر-پروازهای بین المللی- متن مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری

این مطلب دارای نکات بسیار مهمی در مورد حقوق مسافر در پروازهای بین المللی است. برای رفاه حال شما، فایل PDF برای دانلود در انتهای این مطلب قرار گرفته. می تونید با دانلود رایگان این فایل، که ویرایش سازمان هواپیمایی کشوری است، از تمامی حقوقی که دارید مطلع شوید.

دستورالعمل های هواپیمایی کشوری

حقوق مسافر مجموعه ای از سیاستها، رویه ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را تعیین میکند. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری و مفاد کنوانسیون ورشو مصوب مجلس شورای ملی برای کلیه شرکتهای هواپیمایی ایرانی از مبادی و مقاصد فرودگاهی و مرز هوائی کشور ایران، لازم الاجرا میباشد.
هدف
هدف از تدوین این شیوه نامه، تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرتهای هوایی است.

بخشی از مطالب موجود در فایل :

– عدم تبعیض (Non-Discrimination)

– ممانعت از سفر (Denied Boarding)

– ابطال پرواز توسط شرکت حملکننده (Cancellation)

– لغو یا ابطال پرواز

– انتقال مسافرین

– پرداخت خسارت

– شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوائی (Fare Transparency)

– تغییر کلاس پروازی (Upgrade/ downgrade)

– سایر موارد

* هرگونه اقدامات اهانت آمیز، توهین، رفتار غیرمسئولانه و غیرمتعارف توسط کارکنان و یا مسافرین که باعث بروز وضعیت ناهنجار در محیط فرودگاه، هواپیما، ترمینال و سایر اماکن مرتبط گردد، مشمول پیگرد قانونی از سوی مراجع انتظامی و قضائی خواهد بود.

* شرکت های هواپیمائی موظف هستند، میزان خسارت مقرر در این شیوهنامه را براساس امکانات موجود در قالب حواله اعتباری (MCO, MPD, EMD) و یا بلیت الکترونیک بنحوی که از سوی مسافرین قابل بهره برداری جهت ابتیاع بلیت در مسیر دلخواه بین المللی موجود )در شبکه پروازی شرکت هواپیمایی ذیربط( باشد، با ذکر مبلغ تحویل مسافرین نمایند.

* اگر بعد از ۲ ماه از زمان شکایت پاسخی از شرکت هواپیمایی به مسافر داده نشود و یا اینکه رضایت مسافر اخذ نگردد، شکایت مسافر از طریق سازمان پیگیری خواهد شد.

Passenger Rights - International Flights

با مطالعه این فایل می توانید از تمامی این موارد و بیشتر، به همراه تبصره های موجود آن مطلع شوید.

امیواری که بتوانیم با فرهنگ سازی بیشتر، به حقوق شهروندی خود مستط شده و بتوانیم با سند و مدرک از حق خود در زمان های مختلف دفاع کنیم.

منبع سایت: سازمان هواپیمایی کشوری

در ادامه بخوانید:

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما