۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

به هر ماشینی که قادر به پرواز باشد، هواپیما می گویند. مفهوم هواپیما و پروازهای سرنشین دار به قرن ها قبل برمی گردد. با این حال، اولین پرواز سرنشین دار به دوران پرواز با بالون هوای گرم در قرن هجدهم باز می گردد.

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما و خطوط هوایی

۱- آیا می دانید حدود ۲۰٪ مردم از پرواز می ترسند؟ 

۲- به طرز حیرت انگیزی، به دلیل خستگی و استراحت نامناسب، بین ۴۳٪ تا ۵۴٪ از خلبانان مورد بررسی در سوئد، نروژ و انگلیس اعتراف کرده اند که هنگام پرواز با هواپیمای مسافربری به خواب رفته اند. بعلاوه، وحشت خواهید کرد اگر بدانید که یک سوم این خلبانان هنگام بیدار شدن، کتوجه شده اند که کمک خلبان هواپیما هم خواب بوده.

۳- حقوق اکثر خلبانان تجاری  با توجه به تعداد ساعاتی پروازی آنهاست و حقوق ماهانه ندارند.

۴- مکان نزدیک دم هواپیما امن ترین مکان در هنگام سقوط است. 

۵- جیوه می تواند آلومینیوم را در نقطه تماس با فلز پاره کند. به همین دلیل آوردن جیوه در هواپیما ممنوع است.

۶- اگرچه از خلبان خودکار می توان در هنگام برخاست و فرود استفاده کرد، اما معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد. خلبان خودکار، کنترل هواپیما را بیشتر اوقات انجام می دهد مگر در موارد تلاطم، برخاستن و فرود آمدن. عملکرد خلبان اتوماتیک به دستیابی به بهترین بازده سوخت کمک می کند.

۷- در برخی موارد، خلبان برای اینکه بتواند فرود اضطراری کند، می تواند سوخت را تخلیه کند. این کار برای جلوگیری از وزن بیش از حد هواپیما هنگام نشستن در مکانهایی است که شرایط مناسبی ندارند. سوخت تخلیه شده، بخار می شود و به زمین نمی رسد.

آیا می دانستید؟

۸- در صورت آتش سوزی هواپیما، احتمال زنده ماندن شما نادر است. زیرا شما تقریباً ۹۰ ثانیه فرصت دارید تا از هواپیما خارج شوید. این کار غیرممکن است اگر بیش از پنج ردیف از خروجی اضطراری دور باشید.

۹- کاهش هزینه ها با صرفه جویی در مصرف سوخت، به معنای هواپیمای سبک تر و در نتیجه مسافت پیموده شده بهتر است. این باعث صرفه جویی در هزینه هواپیمای مسافربری می شود. این امر می تواند منجر به یک خطر عمده ایمنی شود زیرا خلبانان را مجبور به پرواز با مقدار کمتری از سوخت توصیه شده می کند. هواپیما بیشترین میزان سوخت را هنگام برخواستن و نشستن دارد.

۱۰- سازندگان هواپیما همه قطعات را خودشان تولید نمی کنند. آنها صدها تأمین کننده  دارند تا قطعاتی از جمله صندلی، بدنه، موتور و غیره را در اختیار آنها قرار دهند.

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

ادامه مطلب ۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

۱۱- کمربندهای هواپیما  تحمل ضربه شدیدی را ندارد و باعث می شود استخوان فقرات شما از حالت عادی خارج شود. اتومبیل ها با توجه به اینکه با سرعت بسیار کمتری حرکت می کنند، دارای کمربند برای نگه داشتن کتف هستند. که باعث می شود در حرکت تند و سریع حفاظت بیشتری داشته باشند. برای لوگیری از آسیب زیاد، خلبانان و خدمه پرواز معمولاً از کمربندهای ایمن تری استفاده می کنند.

۱۲- خلبانان و کمک خلبانان اغلب در طی یک پرواز طولانی مدت می خوابند، این بستگی به سیستم خلبان خودکار برای مدیریت پرواز دارد. بر اساس مطالعه ای که توسط FAA (اداره هواپیمایی فدرال) انجام شد، بزرگترین تهدید برای ایمنی پرواز، گرایش خلبانان به وابستگی بیشتر به سیستم های کنترل پرواز خودکار است.

۱۳- هواپیماهای مسافرتی وعده های غذایی ویژه ای را برای خلبانان فراهم می کنند تا اطمینان حاصل کنند که بیمار نمی شوند.

۱۴- بعضی از شرکت های هواپیمایی دستور می دهند که خلبان و کمک خلبان وعده های غذایی مختلف بخورند تا از احتمال مسمومیت غذایی همزمان برای هر دو نفر این افراد که فرماندهی هواپیما را بر عهده دارند، جلوگیری شود. 

۱۵- آیا می دانید یک سوم جوانه های چشایی شما هنگام پرواز بی حس می شوند؟ به همین دلیل طعم غذا در هواپیما متفاوت است.

۱۶- تمام خلبانان هواپیمایی بین المللی انگلیسی صحبت می کنند که این یک پیش شرط است.

۱۷- بزرگترین باند جهان در فرودگاه ‘قامبا بامبا’ در چین است است. با ۵/۵ کیلومتر طول.

۱۸- نگران ایمنی خود در حین پرواز هستید؟ خطوط هوایی Qantas را انتخاب کنید زیرا ایمن ترین خط هوایی جهان است. این شرکت تاکنون صفر کشته داشته است.

۱۹- گاهی اوقات تلاش های کوچک می تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد جالبه است بدانید که خطوط هوایی آمریکا با حذف ساده یک زیتون از هر سالاد در پرواز، ۴۰۰۰۰ دلار در سال پس انداز می کند.

۲۰- طبق آمارهای سال گذشته فرودگاه ها، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد – جکسون آتلانتا در ایالات متحده شلوغ ترین فرودگاه جهان است.

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

فرودگاه بین المللی هارتسفیلد- جکسون آتلانتا در ایالات متحده

۲۱- یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ رکورد ظرفیت مسافر را به مدت ۳۷ سال در اختیار داشت. این هواپیما در سال ۱۹۷۰ به کار گرفته شد و تا زمان معرفی هواپیمای ایرباس A380  در سال ۲۰۰۷ رکورد ظرفیت مسافر خود را حفظ کرد. نام مستعار اصلی آن “Jumbo Jet” است. 

۲۲- اگر مسافتی که کل ناوگان بوئینگ ۷۴۷ طی می کند جمع شود، می توانید ۷۵۰۰۰ سفر رفت و برگشت به ماه داشته باشید.

۲۳- طولانی ترین پرواز بدون توقف جهان توسط هواپیمای سنگاپوری A350-900 ULR هنگام پرواز از سنگاپور به نیویورک انجام شد. هواپیما ۹۳۷۷ مایل را طی ۱۷ ساعت و ۲۵ دقیقه طی کرد. هواپیما مجهز به موتور جت توربوفن رولز رویس ترنت XWB است.

۲۴- تقریباً ۳۰،۰۰۰ پرواز در ایالات متحده هر روز انجام می شوو. و بیش از دو میلیون مسافر از طریق هواپیما در هر ۲۴ ساعت سفر می کنند.

۲۵- KLM  قدیمی ترین شرکت هواپیمایی در جهان است.تاسیس سال ۱۹۱۹.Quantas  دومین شرکت قدیمی دنیاست.

۲۶- از تعداد کل فرودگاه های جهان، یک سوم آنها در ایالات متحده واقع شده اند.

۲۷- در سال ۱۹۹۹، شرکت هواپیمایی آلاسکا برای اولین بار گزینه ورود به سیستم آنلاین را ارائه داد.

۲۸- به طور متوسط ​​، هر ساعت ۶۱۰۰۰ نفر در ایالات متحده در هوا جابجا می شوند.

۲۹- آیا شما علاقمند به یادگیری نحوه پرواز هواپیماها هستید؟ با پرواز هواپیما، فشار هوا در پایین و بالای بالها متفاوت است. اختلاف فشار هواپیما را در هوا نگه می دارد. از نظر فنی، این اختلاف فشار تحت عنوان “لیفت” شناخته می شود.

۳۰- هواپیماها یک اختراع آمریکایی است. اورویل و ویلبور رایت اولین هواپیماهای موفق جهان را در سال ۱۹۰۳ اختراع و ساختند.

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

اولین هواپیمای موفق جهان

۳۱- باند فرودگاه های تجاری می توانند ۲-۴ فوت ضخامت داشته و با آسفالت پر شوند.

۳۲- جت باری Antonov AN-225 بزرگترین هواپیمای جهان است.

۳۳- صنعت هواپیمایی ایالات متحده سالانه حدود ۱۷۰ میلیارد دلار درآمد کسب می کند.

۳۴- شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان هر ساله ۶۴۰ میلیارد دلار درآمد کسب می کنند.

۳۵- هواپیمایی آمریکا بزرگترین خط هوایی جهان از نظر ناوگان هواپیما است.

۳۶- اگر به دنبال یک فرصت شغلی سودآور هستید، جالب است بدانید که کترینگ در هواپیما یک صنعت ۱۸ میلیارد دلاری است و بیش از 200000 نفر از افراد واجد شرایط و آموزش دیده برای ارائه بهترین خدمات در آنجا کار می کنند.

۳۷- سرنوشت بوئینگ ۷۲۷ که در سال ۲۰۰۳ بلند شد هنوز مشخص نیست.

 38-  هواپیمای ۱۵North Maeric X-  سریعترین هواپیمای مافوق صوت است. می تواند با سرعت ۶.۷ ماخ (۷۲۰۰ کیلومتر در ساعت) پرواز کند. به عبارت دیگر، می تواند با سرعت ۶.۷ برابر سرعت صوت پرواز کند.

۳۹- فرودگاه بین المللی جدید بانکوک تایلند، دارای بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی (ATC) در جهان است، این برج  132.2 متر طول دارد.

۴۰- بعضی از فرودگاه ها می توانند از اندازه کل کشور بزرگتر باشند. فرودگاه بین المللی ملک فهد در دمام، عربستان سعودی در ۱۹۲،۰۰۰ جریب زمین واقع شده است – این بزرگتر از کل کشور بحرین است.

۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

ادامه مطلب ۴۵ واقعیت در مورد هواپیما

 41- GE90 قدرتمندترین موتور توربوفن جهان است. این هواپیما در درجه اول برای هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ساخته شده است. GE90-115B  نیروی محرک ۱۲۷.۹۰۰ پوند را تولید می کند.

۴۲- آیا می دانید ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است؟ برد آن ۱۴۸۰۰ کیلومتر، حداکثر وزن برخواست ۵۷۵ تن و حداکثر وزن فرود ۳۹۴ تن است. این هواپیما می تواند ۳۲۰۰۰۰ لیتر سوخت را حمل کند. امارات تاکنون بزرگترین اپراتور آن است. این هواپیما در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ وارد سرویس تجاری شد. هزینه هواپیما هر قطعه حدود ۴۴۵.۶ میلیون دلار (۲۰۱۸) است.

۴۳- این هواپیمای عظیم فقط در ۲۰ باند پرواز در جهان می تواند بنشیند. ایرباس A380 بزرگترین جت مسافربری جهان است. این هواپیما می تواند ۵۲۵ مسافر را با یک رده بندی معمولی سه کلاس و حداکثر ۸۵۳ مسافر را در یک کلاس اقتصادی جای دهد.

۴۴- آیا می دانید یک هواپیمای باریک دارای یک راهرو است در حالی که یک هواپیمای با بدنه گسترده دارای دو راهرو است؟ بوئینگ ۷۴۷ یک هواپیمای پهن پیکر است در حالی که یک بوئینگ ۷۳۷ یک هواپیمای باریک است.

۴۵- هواپیمایی امارات بزرگترین ناوگان ایرباس A380 را اداره می کند. آنها ۶۷ فروند از این هواپیما را در دست کار دارند، در حالی که ۷۳ فروند دیگر سفارش داده می شوند و طی سالهای آینده توسط ایرباس تحویل داده می شوند.

منبع: سایت فکت

در ادامه بخوانید :

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ایران ایر

Leave a Comment

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.